ZDROWIE

Stop barierom w sporcie. Natalia Kaczmarek otwarcie mówi o treningach i zawodach podczas miesiączki

2024-06-11 23:14

Lęk przed miesiączką i towarzyszącym jej dolegliwościom, a także obawy, że gorsze samopoczucie negatywnie wpłynie na wyniki w sporcie to problem, który towarzyszy wielu sportsmenkom. Co więcej, o menstruacji w sporcie wciąż mówi się po cichu albo wcale. Always chce sprawić, by miesiączka stała się naturalnym tematem w środowisku sportowym. Głosem tej wyjątkowej kampanii została Natalia Kaczmarek - mistrzyni olimpijska, biegaczka, ambasadorka marki Always.

Krwawienie implantacyjne a miesiączka

Pod koniec maja w Budynku Centrum Olimpijskiego odbyło się prawdziwe święto kobiecości. Konferencja zorganizowana przez markę Always miała na celu zwrócenie uwagi na temat miesiączki w świecie sportu - aspekt dotychczas rzadko poruszany na forum i w przestrzeni publicznej. Tymczasem sportsmenki na drodze do sukcesu muszą mierzyć się nie tylko z własnymi słabościami i konkurencją ze strony przeciwniczek, ale także z fizjologią. Miesiączka wywołuje nie tylko dolegliwości fizyczne, ale także istotnie wpływa na nastrój, emocje i równowagę psychiczną kobiet.

W 2023 roku marka Always przeprowadziła badanie, z którego wynika, że, 61 proc. sportsmenek doświadcza lęku przed miesiączką wpływającego na ich wyniki sportowe. Obawa dotyczy nie tylko bólu i innych dolegliwości powodujących pogorszenie formy, ale także uczucia dyskomfortu i przeciekania podczas treningów lub zawodów. W obliczu tylu negatywnych czynników, z którymi co miesiąc muszą mierzyć się zawodniczki, trudno zrozumieć, dlatego problem wciąż jest pomijany i marginalizowany. Według raportu Always 43 proc. sportsmenek nie zostało dopuszczonych do zawodów właśnie z powodu okresu. Dodajmy do tego fakt, że w niektórych częściach świata dostęp do środków higienicznych nie jest wcale normą. Ubóstwo menstruacyjne może całkowicie wykluczyć z rywalizacji zawodniczki, które nie mogą w te dni zadbać o swoje zdrowie i komfort.

– Menstruacja w sporcie nadal jest tematem tabu. Z badań przeprowadzonych przez markę Always wynika, iż 77 proc. Polek uprawiających sport zgłasza, że miesiączka i potrzeby kobiet z nią związane nie są uwzględniane w środowisku sportowym, a 75 proc. sportowczyń mówi, że okres nie pozwala im się skupić na treningach – przypomniała Paulina Danielak, psycholożka sportowa.

Menstruacja to nie wstyd

Jak to zmienić? Pierwszym, fundamentalnym krokiem jest otwarty dialog na temat zdrowia menstruacyjnego w przestrzeni publicznej. Nagłaśnianie tego tematu nie tylko pomoże społeczeństwu dostrzec rangę problemu, ale też pozwoli kobietom i dziewczętom lepiej rozumieć potrzeby własnego ciała oraz respektować je. Właśnie o tym, a także o wielu innych kwestiach związanych z miesiączką w świecie sportu rozmawiały uczestniczki wyjątkowej konferencji "To nowy okres. Always": Natalia Kaczmarek - mistrzyni olimpijska w sztafecie, wicemistrzyni świata i lekkoatletka, Paulina Danielak - psycholożka sportowa i Mariola Mirek - dyrektor ds. komunikacji marki Always/P&G. Rozmowę poprowadziła dziennikarka sportowa, Aleksandra Rajewska. W tym wyjątkowym gronie uczestniczki rozmawiały nie tylko o barierach w sporcie z powodu menstruacji, ale także o zdrowiu psychicznym, trosce o siebie w czasie trudnych dni.

– Otwarty dialog na temat zdrowia menstruacyjnego w przestrzeni publicznej pozwala kobietom i dziewczętom lepiej rozumieć potrzeby własnego ciała i respektować je. To zaś może przełożyć się na lepsze zarządzanie swoim treningiem i osiągnięciami sportowymi, ale także wspierać wzrost świadomości wśród kadry trenerskiej. W dalszej perspektywie może to wpływać na zwiększenie u sportsmenek poczucia sprawstwa czy wzrost pewności siebie. W obliczu konsekwencji, jakie brak edukacji menstruacyjnej niesie ze sobą w kontekście sportu, ale też zdrowia fizycznego i psychicznego, rzetelne wsparcie jest niezbędne, aby młode sportsmenki mogły w pełni rozwijać swój potencjał – wyjaśniła Paulina Danielak, psycholożka sportowa.

To nowy okres

Według ogólnoeuropejskich badań zleconych przez markę Always aż 79 proc. badanych uważa, że potrzebujemy więcej rozmów na temat miesiączki, aby pomóc przełamać bariery dla młodszych pokoleń.

– Otwarta rozmowa na temat menstruacji jest niezbędna, aby przełamać tabu i wesprzeć młode sportsmenki w realizowaniu ich marzeń. Dzięki inicjatywie Always mogę dzielić się własnymi doświadczeniami i pokazać, że miesiączka nie musi być barierą w drodze do sukcesu. Wierzę, że razem możemy stworzyć bardziej wspierające środowisko dla każdej dziewczyny uprawiającej sport – mówi Natalia Kaczmarek, mistrzyni olimpijska, biegaczka, ambasadorka marki Always.

Celem kampanii Always "To Nowy Okres" jest wyeliminowanie lęku przed menstruacją w świecie sportu, a także uczynienie menstruacji powszechnym tematem i uznaną częścią każdego sportu, która dotyczy milionów kobiet na całym świecie.

– Jesteśmy dumni, że możemy wykorzystać przełomowe wydarzenie sportowe, aby zwrócić uwagę na rzeczywiste odczucia sportsmenek dotyczące menstruacji. Badania wykazały, że 61% kobiet doświadcza lęku przed miesiączką, dlatego chcemy dzielić się prawdziwymi historiami olimpijek i pomagać młodszym pokoleniom poczuć się pewniej podczas uprawiania sportu i nie tylko – mówi Mariola Mirek, Dyrektor ds. Komunikacji w P&G.