Raya i ostatni smok zabiera nas w ekscytującą, epicką podróż do fantastycznego świata Kumandry, w którym dawno, dawno temu ludzie i smoki żyli razem w harmonii. Kiedy złe siły zagroziły tej krainie, smoki się poświęciły, aby ocalić ludzkość. Obecnie, czyli 500 lat po tym wydarzeniu, to samo zło powraca. Samotna wojowniczka Raya usiłuje odnaleźć ostatniego smoka, aby przywrócić światło i nadzieję w jej podupadłym świecie. Podczas swojej niezwykłej podróży Raya nauczy się jednak, że do ratowania świata będzie potrzebowała nie tylko smoka, ale też pracy zespołowej i wzajemnego zaufania.
Świat jak smok
Raya przemierza pięć krain Kumandry – fantastycznego świata o kształcie smoka. Dom Rai znajduje się w pięknej, bogatej krainie pełnej pokoju i magii – w Sercu; Pozostałe cztery to: Kieł – potężna, kwitnąca kraina otoczona wodą; Grzbiet – wyspiarska i odległa lodowata kraina, w której ludzie nie ufają obcym; Szpon – skrzyżowanie pięciu krajów i tętniący życiem targ oraz Ogon – daleka pustynna kraina, która wraz z cofaniem się wody staje się coraz bardziej odizolowana.
Każda kraina w Kumandrze ma własny charakterystyczny krajobraz, każda ma swój etos oraz klan, który w niej żyje. Filmowcy stworzyli pięć zupełnie odmiennych środowisk o różnej strukturze i topografii.
– Mamy świat złożony z pięciu różnych krajów – wyjaśnia producent Osnat Shurer. – To tak, jakby zaprojektować pięć filmów. Jest pięć różnych środowisk naturalnych i materiałów, z których są zbudowane. Są różne palety barw, które widać na ubraniach miejscowych, słychać odmienne języki. Ważne są też szczegóły. Przykładowo dla mieszkańców Serca istotna jest więź, jaka łączy ich ze smokiem. A że smok łączy się z wodą, budynki i pokoje wyglądają w tej krainie jak krople – są okrągłe. Tymczasem w krainie Kła najważniejsza jest moc i władza, więc budynki są potężne, mają rozmach. Każda z tych rzeczy została przemyślana przez niesamowitych członków naszego zespołu zajmującego się rozwojem wizualnym i projektowaniem produkcji, a następnie przeniesiona do filmu – tłumaczy Shurer.
Azjatycki duch
Raya i ostatni smok to pierwszy film Walt Disney Animation Studios, którego sceneria jest inspirowana Azją Południowo-Wschodnią. Na oszałamiający efekt złożyła się praca wielu filmowców i researcherów z całego świata, spośród których niektórzy mieli szansę zgłębić własne korzenie i ślady w żywych kulturach krajów regionu. W poszukiwaniu oryginalnych smaczków twórcy wyruszyli bowiem w podróż do Azji Południowo-Wschodniej, bo – jak twierdzi szefowa storyboardzistów Fawn Veerasunthorn – na miejscu najłatwiej się zainspirować i zaangażować emocjonalnie. A to przenosi się później na ekran i udziela widzom.
Chociaż Kumandra jest światem fantastycznym, artyści i filmowcy podczas projektowania wyglądu poszczególnych krain inspirowali się tkaninami, kolorami i dekoracjami, które naprawdę występują w regionie. W ten sposób oddali hołd jego tradycjom i zwyczajom, a przy okazji wnieśli do filmu autentyczność
Inspiracje kulturowe
Nietuzinkowe są również postacie, które zamieszkują ten niezwykły świat, czyli główni bohaterowie i bohaterki filmu Raya i ostatni smok.
– Sisu jest potężnym smokiem. Staraliśmy się podważyć stereotypy dotyczące tego, jaki powinien być smok. Sisu bywa więc śmieszna, nierozsądna czy niezdarna. Pojawia się w świecie, który bardzo się zmienił i wiedzie zupełnie nowe życie. Jest w niej coś czarującego i zabawnego. Myślę, że jest po prostu fajną komediową postacią – mówi o swoich odczuciach względem Sisu scenarzysta Qui Nguyen.
Zarówno ujmująca, choć nieco fajtałpowata smoczyca, jak i waleczna, dzielna Raya były inspirowane mitami, legendami oraz kulturowym dziedzictwem Azji Południowo-Wschodniej. Scenarzystka Adele Lim mówi:
– W Azji Południowo-Wschodniej istnieje bogata tradycja kobiet-przywódczyń królestw, dowódczyń wojskowych i wojowniczek. Kultura ta bogata jest również w historie o stworach takich jak smoki Naga oraz inne rodzaje smoków, szczególnie tych związanych z wodą. Smoki Naga oraz silne kobiety są obecne w wielu kulturach Azji Południowo-Wschodniej, więc wiedzieliśmy, że te wątki będą rezonować w filmie
Rozmach, wartości i dobra zabawa
Historia podróży Rai w filmie „Raya i ostatni smok” przez lata pracy nad filmem stale ewoluowała. Niezmienny był jednak motyw jedności i wspólnoty, który został jeszcze bardziej rozbudowany i dopracowany, gdy do ekipy filmowej dołączyli reżyserzy Don Hall i Carlos López Estrada.
– Zespół wykonał kawał dobrej roboty, poszukując idei jedności i wspólnoty, a następnie je pogłębiając – mówi Hall. – Carlos i ja czuliśmy, że zbudowanie tych idei na zaufaniu, które jest niezbędne, aby osiągnąć jedność, stworzy solidne fundamenty, na których oprzemy każdą decyzję dotyczącą podróży naszej bohaterki – opowiada reżyser. Stąd wzięły się wspólnotowe wartości o kult wzajemnego zaufania, które stanowią temat filmu Raya i ostatni smok.
A skoro twórcy mieli już temat, podstawowe wartości oraz inspiracje, to pozostało połączyć to wszystko w spójną całość i wymyślić, w jaki sposób atrakcyjnie opowiedzieć tę historię. W jaki nastrój wprawić widzów.
– Chcieliśmy zrobić w film w tonie radości oraz miłości do świata i rodziny. Przy opowieści, która rozgrywa się w tak fantastycznej rzeczywistości, szukaliśmy emocjonalnych zakotwiczeń dla naszej postaci i jej podróży, uniwersalnych odniesień do rzeczywistości, które będą zrozumiałe dla widza. Raya traci ojca oraz świat, w którym dorastała. Zrozumiała jest zatem jej potrzeba walki o przywrócenie porządku oraz o odzyskanie rodzica. Odkrywaliśmy towarzyszące bohaterce emocje, ale jednocześnie staraliśmy się, aby film był radosny, zabawny i pełen przygód – tłumaczy scenarzystka Adele Lim.
Dużą atrakcję niewątpliwie stanowi obecne w filmie poczucie humoru, które sprawia, że Raya i ostatni smok to kino nie tylko poruszające, mądre i ujmujące, lecz także rozrywkowe. Ale o tym najlepiej przekonać się osobiście