Platforma Liveurope otrzymała dotację UE w wysokości 2,1 mln w celu dalszego wspierania europejskich twórców. Liveurope, inicjatywa zrzeszająca kultowe europejskie kluby muzyczne, której członkiem jest także Klub Stodoła, została wybrana do finansowania przez UE po raz trzeci z rzędu i będzie nadal wspierać obiecujące europejskie muzyczne talenty przez następne trzy lata. Dzięki zwiększonemu budżetowi i 5 nowym miejscom koncertowym, Liveurope odegra kluczową rolę w trwającej odbudowie sektora muzyki na żywo po kryzysie. Od 2014 roku ponad 67 artystów z Polski skorzystało ze wsparcia inicjatywy. Wśród nich m.in. Agata Karczewska, Fismoll, Hania Rani, Coals oraz Bokka.
Skalowanie pomyślnego modelu
Za sprawą finansowania z Unii Europejskiej, założona w 2014 roku platforma Liveurope wspiera najlepsze kluby muzyczne na całym kontynencie, pomagając im w realizacji występów obiecujących europejskich artystów. Dzięki wysoce efektywnemu i progresywnemu mechanizmowi premiowania, platforma przydziela stypendia swoim członkom proporcjonalnie do liczby młodych europejskich artystów, których koncerty organizują. Średnio ten model pomógł obiektom zarezerwować 63% więcej wschodzących europejskich aktów zagranicznych, w porównaniu z okresem sprzed dołączenia do platformy.
Liveurope zmieniła nasze podejście do planowania programu i dała naszym widzom dostęp do nowych wykonawców, których bez pomocy platformy mogliby nie odkryć - Matjaz Mancek, dyrektor ds. muzyki w Kino Siska (SI)
W 2022 roku Liveurope wkracza w nową fazę z rocznym wzrostem dotacji o 40% (z 500 000 euro rocznie w latach 2014-2021 do 700 000 euro na lata 2022-2024) i włączeniem 5 nowych miejsc koncertowych (wzrost z 15 do 20 pełnoprawnych członków). Dzięki dotacji w wysokości 2,1 mln euro na kolejne trzy lata, platforma planuje odegrać aktywną rolę w trwającej odbudowie sektora muzyki na żywo po pandemii.
Po tych trudnych latach dla naszej branży z dumą kontynuujemy rozwijanie europejskiej współpracy i pragniemy wesprzeć jeszcze więcej klubów muzycznych, aby wzmocnić ich europejskie programy. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy im zaprezentować publiczności większą różnorodność muzyki europejskiej - dodaje Elise Phamgia, koordynatorka Liveurope.
Liveurope jest kluczowym partnerem w naszych wspólnych wysiłkach umożliwienia artystom wyjścia na scenę oraz spotkania nowych odbiorców w całej Europie - Mariya Gabriel, Komisarz UE ds. innowacji, badań, kultury, edukacji i młodzieży.
Liveurope wprowadza również nowe priorytety i przedsięwzięcia, aby jeszcze bardziej wzmocnić swój wpływ na sektor koncertowy i promować europejską różnorodność w muzyce. Platforma będzie aktywnie angażować się w pilne tematy społeczne, takie jak ekologia i gender balance, sprzyjając transgranicznym dyskusjom wśród klubów członkowskich i tworząc konkretne narzędzia do realizacji swoich celów. Nadchodzące edycje flagowego festiwalu rotacyjnego Liveurope zostaną wzbogacone o sesje szkoleniowe i coachingowe, aby jeszcze bardziej wspierać artystów w rozwoju ich karier.
Liveurope w liczbach:
- +2900 koncertów nowych europejskich talentów w ciągu 7 lat, w tym już tak ugruntowanych artystów jak Christine and the Queens (FR), Rosalía (ES) i MØ (DK)
- 63% więcej wschodzących europejskich artystów z innych krajów, bookowanych przez każdy z klubów, w porównaniu z sytuacją sprzed pandemii
- 66% wzrostu narodowości artystów łącznie zabookowanych przez kluby członkowskie
- 30% wzrostu repertuaru nieanglojęzycznego
- 40% wzrostu rocznej dotacji (z 500 000 euro rocznie w latach 2014-2021 do 700 000 euro na lata 2022-2024)
- 54% wzrostu liczby pełnoprawnych członków od 2014 roku (z 13 do 20)
Przeczytaj 7-letni raport Liveurope: https://impact.liveurope.eu/