Młodsze pokolenia królują w impulsywnych zakupach
Jak wynika z badania zrealizowanego przez IQS na zlecenie firmy Wedel1 małe, codzienne sprawunki są najczęstszą okazją do nabywania słodkich przekąsek. Impulsywność przy wyborze czekoladowych produktów jest szczególnie charakterystyczna dla konsumentów do 31 r.ż. Co ciekawe, spontaniczne zakupy w tej grupie wiekowej pojawiają się niezależnie od kategorii słodyczy.
Wśród najmłodszych konsumentów największą popularnością cieszą się batony i wafle, jednak wraz z wiekiem spada odsetek sięgających po te produkty, zwłaszcza w przypadku częstotliwości spożycia (min. raz w tygodniu). Zupełnie odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku chałwy, której spożycie rośnie wraz z wiekiem. Wśród najmłodszych konsumentów (grupa wiekowa 16 – 31) 28 proc. przyznaje, że sięga po ten smakołyk, natomiast w grupie powyżej 65 r.ż. odsetek ten wzrasta do 44 proc. Z kolei osoby w wieku 45-65 lat najczęściej deklarują spożywanie ciastek i wafelków.
Cztery typy konsumentów czekoladowych słodyczy
Badanie firmy Wedel wskazało również ciekawe różnice w postawach zakupowych Polek i Polaków związanych z czekoladowymi przekąskami. Aż 30 proc. konsumentów to tzw. smart shopperzy, którzy stawiają na oszczędności – wybierają tańsze produkty (także te marek własnych), śledzą promocje i korzystają z aplikacji zakupowych. Z kolei 22 proc. badanych, ceniących sobie markę i stojącą za nią jakość, jest gotowych zapłacić więcej za produkty zdrowe, naturalne, często od lokalnych dostawców.
- Dla firmy Wedel, której tradycja sięga ponad 170 lat, kluczowe jest zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi grupami kupujących. W naszej ofercie znajdują się zarówno klasyczne Baryłki, które cieszą się uznaniem dojrzałych konsumentów i konsumentek, jak i funkcjonalne produkty, takie jak np. batony w linii magnezowej czy czekolady w wersjach limitowanych, które przyciągają osoby otwarte na nowe doświadczenia, poszukujące efektu zaskoczenia również niestandardowymi połączeniami smakowymi – dodaje Kowalczyk.
Jedna czwarta Polek i Polaków poszukuje nowości, chętnie eksperymentując z nowymi smakami, formami i będąc skłonnymi zapłacić więcej za produkty w bardziej zrównoważonych środowiskowo opakowaniach. Z drugiej strony, 23 proc. konsumentów oczekuje stabilności – preferują sprawdzone sklepy oraz produkty, które dobrze znają i wybierają od lat.
Niezależnie od podejścia do zakupów, silna pozycja marki E.Wedel na rynku pokazuje, że czekoladowe tradycje i zaufanie konsumentów odgrywają kluczową rolę w ich wyborach. Według danych pracowni Kantar, w kategorii słodyczy czekoladowych, 50 proc. konsumentów wymienia markę E.Wedel jako pierwszą, która przychodzi im do głowy, 83 proc. rozpoznaje ją spontanicznie, a 100 proc. wskazało na nią w przypadku świadomości wspomaganej.
Tak wysoka rozpoznawalność to efekt długoletniej obecności i aktywności firmy na rynku czekoladowym, jej zrozumienia potrzeb różnych grup konsumentów oraz konsekwentnego rozwoju portfolio produktów, łączącego tradycję z nowoczesnością. W ofercie Wedla każdy miłośnik słodkości znajdzie coś dla siebie – zarówno wśród słodyczy, jak i poprzez unikalne doświadczenia, takie jak wizyta w Pijalni Czekolady czy zwiedzanie muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel. Potwierdzeniem strategicznego podejścia są prognozy ekspertów firmy Wedel zawarte w IV edycji raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”, które przewidują wzrost wartości kategorii o ponad 54% do 2029 roku, wskazując na jej dynamiczny rozwój.
materiał prasowy

i