- W magazynie energii stosujemy baterie litowo-jonowe - mówi Piotr Obrycki z PKP Energetyka

i

Autor: Sebastian Stelmach - W magazynie energii stosujemy baterie litowo-jonowe - mówi Piotr Obrycki z PKP Energetyka

Pociągi przestaną wysadzać korki w domach! Pod Żmigrodem powstał największy w Europie magazyn energii!

2021-07-01 12:48

W Garbach pod Żmigrodem powstał największy w Europie magazyn energii. Magazyn zasila przejeżdżające pociągi, dzięki czemu zmniejsza się pobór z Krajowego Systemu Energetycznego. A to poprawia zarówno stabilność sieci energetycznej, jak i życie mieszkańców, którym doskwierały spadki napięcia.

Magazyn energii, który powstał w Garbcach może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw litowo-jonowych. Magazyn wzmocni bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w ramach Programu Zielona Kolej.

Rozwiązanie dla kolei i mieszkańców

- Tworzymy bufor, taki zbiornik zapasowy dla energii elektrycznej. Pozwala on w momentach kiedy przejeżdża pociąg, wesprzeć sieć zasilającą. Taki magazyn składa się z wielu pojedynczych, połączonych ze sobą ogniw baterii takich, jak w telefonach komórkowych. Całkowite naładowanie i rozładowanie systemu trwa 20 minut, a jego żywotność obliczona jest na 10 tys. ładowań, czyli ok. 15 lat - wyjaśnia Piotr Obrycki ze spółki PKP Energetyka.

Zmiany dobre dla mieszkańców

Dzięki uruchomieniu magazynu energii odetchną zarówno kolejarze, jak i mieszkańcy Garbc i okolicznych miejscowości, bo wyeliminowane zostaną spadki napięcia.

- Prąd, który będziemy pobierać do ładowania baterii będziemy pobierać o wiele słabiej, niż jadący pociąg. Tym samym magazyn będzie wspierać zarówno sieć kolejową, jak i mieszkańców. Bo zmniejszony pobór przełoży się na lepszą jakość energii, którą w gniazdkach mają okoliczni mieszkańcy - dodaje P. Obrycki.

Z nowych rozwiązań cieszą się także władze Żmigrodu.

- Z punktu widzenia gminy bardzo się cieszę z takiej inwestycji. Bo mniejszy pobór z sieci, szczególnie w tych okresach szczytowych będzie oznaczać mniejsze prawdopodobieństwo spadków napięć - przekonuje burmistrz Robert Lewandowski. Władze cieszą się również dlatego, że Żmigród staje się ważnym punktem na kolejowej mapie naszego kraju.

- Powstał u nas pierwszy w Polsce i największy w Europie magazyn energii. Od wielu lat mamy jeden z czterech w Europie kolejowych torów doświadczalnych, a to oznacza, że będziemy atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów z branży kolejowej - dodaje burmistrz Lewandowski.

Dodajmy, że w ciągu najbliższych 10 lat w Polsce powstanie 300 podobnych magazynów. 85% zmagazynowanej w nich energii ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Budowa magazynu w Garbcach kosztowała niespełna 20 mln zł.