Magazyn energii, który powstał w Garbcach może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. Umożliwiają to cztery kontenery bateryjne zawierające łącznie 4240 nowoczesnych ogniw litowo-jonowych. Magazyn wzmocni bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei, zbilansuje moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego oraz pozwoli na efektywniejsze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w ramach Programu Zielona Kolej.
Rozwiązanie dla kolei i mieszkańców
- Tworzymy bufor, taki zbiornik zapasowy dla energii elektrycznej. Pozwala on w momentach kiedy przejeżdża pociąg, wesprzeć sieć zasilającą. Taki magazyn składa się z wielu pojedynczych, połączonych ze sobą ogniw baterii takich, jak w telefonach komórkowych. Całkowite naładowanie i rozładowanie systemu trwa 20 minut, a jego żywotność obliczona jest na 10 tys. ładowań, czyli ok. 15 lat - wyjaśnia Piotr Obrycki ze spółki PKP Energetyka.
Zmiany dobre dla mieszkańców
Dzięki uruchomieniu magazynu energii odetchną zarówno kolejarze, jak i mieszkańcy Garbc i okolicznych miejscowości, bo wyeliminowane zostaną spadki napięcia.
- Prąd, który będziemy pobierać do ładowania baterii będziemy pobierać o wiele słabiej, niż jadący pociąg. Tym samym magazyn będzie wspierać zarówno sieć kolejową, jak i mieszkańców. Bo zmniejszony pobór przełoży się na lepszą jakość energii, którą w gniazdkach mają okoliczni mieszkańcy - dodaje P. Obrycki.
Z nowych rozwiązań cieszą się także władze Żmigrodu.
- Z punktu widzenia gminy bardzo się cieszę z takiej inwestycji. Bo mniejszy pobór z sieci, szczególnie w tych okresach szczytowych będzie oznaczać mniejsze prawdopodobieństwo spadków napięć - przekonuje burmistrz Robert Lewandowski. Władze cieszą się również dlatego, że Żmigród staje się ważnym punktem na kolejowej mapie naszego kraju.
- Powstał u nas pierwszy w Polsce i największy w Europie magazyn energii. Od wielu lat mamy jeden z czterech w Europie kolejowych torów doświadczalnych, a to oznacza, że będziemy atrakcyjną lokalizacją dla inwestorów z branży kolejowej - dodaje burmistrz Lewandowski.
Dodajmy, że w ciągu najbliższych 10 lat w Polsce powstanie 300 podobnych magazynów. 85% zmagazynowanej w nich energii ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Budowa magazynu w Garbcach kosztowała niespełna 20 mln zł.